7/05/2018

Berbahagialah adik Adam Rayqal

Sedih betul bila dengar berita pasal adik Adam Rayqal ni. Walaupun aku ni takde family sendiri, apetah lagi anak sendiri tapi aku rasa sedih jugak la. Even geram, kecewa, marah semua pun ada.

Aku tak nak komen pasal sape salah sape betul. Yang itu biarlah pihak yang berkuasa menentukan sebab tu mereka diberi kuasa dan kepercayaan kan.

Aku cuma nak suarakan pendapat pasal masa drive balik kerja sangkut teruk dalam jem petang semalam, kat bernama radio ada cakap pasal penguatkuasaan lesen ke atas pengasuh persendirian.

Nak call, tangan jenis gigil gemuruh guruh berdentum dalam badan. Nak taip mesej, tengah drive pulak. So aku taip kat sini je lah. Biar lambat asal selamat. Hihi

Pada pandangan aku, perkara tu ada baik ada buruknya. Yang baik contohnya pengasuh adalah lebih dipercayai. Contohnya macam kita naik kapal terbang pastu kita tahu yang pilot tu ada lesen yang sah untuk bawa kita. Jadi risiko untuk kemalangan tu rendah. Sama la dengan pengasuh ni. Bezanya, kita hantar budak / bayi yang tak tahu apa2, malahan nak bercakap pun tak mampu. Makan nak kena bersuap. Pakai nak kena siapkan. Even tak tahu bezakan mana betul mana salah n mana bahaya mana selamat. Pengasuh tu la yang akan jadi pilot untuk anak2 yang diasuh.

Yang kedua, bila dah ada lesen dah tentu ada pantauan dari pihak tertentu. Kena renew setiap beberapa bulan. Kena adakan audit dan sebagainya. Maka risiko untuk pengasuh menjalankan tanggungjawab dengan sambil lewa kemungkinan besar adalah rendah.

Tapi kita sebagai orang biasa yang makan cukup2 ni kena fikir la jugak. Kenapa kebanyakan ibu bapa cari pengasuh persendirian bukan pengasuh swasta yang tentunya berlesen, bersijil dan sebagainya. Sebab utama tentunya kekangan kewangan. Kemungkinan pengasuh persendirian menawarkan harga yang jauh lagi murah berbanding pengasuh berlesen lain. Bila dah dikenakan sijil, lesen dan sebagainya sanggup ke ibu bapa nak hantar dengan bayaran lagi tinggi? Kalau kata harganya naik 50% contohnya, tambah beberapa ringgit sebulan dah macam hantar kat taska kan.

Lagi satu kekadang pengasuh persendirian ni dilantik orang2 kawasan tu. Contoh jiran sebelah tau dia ni surirumah, ada anak kecil sorang. So dia pun minta tolong jaga anak dia jugak. Bulan2 bagi upah. Bila jiran2 lain dengar pun nak hantar kat dia jugak. So secara tak langsung dia pun jadi pengasuh persendirian. Bukan nak sangat pun tapi sebab nak tolong jiran2 sambil tambah income.

Lepastu pulak orang tu dah berusia. Mungkin lebih 50 tahun. Orang lantik dia jugak jadi pengasuh persendirian. Nak suruh pergi ambil lesen bagai alahai. Dah la duduk rumah sorang2, tak pandai bawak kereta. Menulis pun orang buat. Camne.

Ni la contoh situasi. Saje je tulis sekadar pandangan peribadi. Tidak berniat untuk menaikkan atau menjatuhkan mana2 pihak. Manatau yang buat dasar perundangan ni nanti ada idea lagi bernas yang boleh dibahaskan kan.

Apepun, aku ingin ucapkan salam takziah kepada keluarga Allahyarham. Semoga dipermudahkan segala urusan mereka sekeluarga & Allah mengurniakan kekuatan & ketabahan buat keluarga Adam. In Shaa Allah.

No comments:

Resepi Choc Chip Cookies

Bahan A 250gm butter atau marjerin (buttercup tu contoh marjerin. kalau pakai pure butter, bau dan rasa lebih sedap berbanding marjerin) ...