10/08/2009

Jangan marah, nanti cepat tua

dulu lah, masa zaman sekolah rendah, orang selalu berkata begitu.

aku selalu berfikir. kenape ye? mesti dijawab, yelah, bila kita marah dahi kita akan berkerut. kan nampak garisan2 seolah2 kita dah tua. oh begitu rupanya.

tapi, masa aku kerja kat UM dulu, aku adelah gi satu erm ceramah lah. tajuknya : Cardiovascular Disease. aku tak salin la pulak nama penceramahnya siapa. lepas dari ceramah tu, aku terfikir satu perkara. bila kita marah, resah, takut, jantung kita akan berdegup kencang kan. pastu, siapa yang ade penyakit darah tinggi, mulalah menengking, sakit dada, sesak nafas n so on.

(peringatan: ini adalah apa yang aku fikirkan semata2) mungkin ini jawapan yang aku nak untuk persoalan, kenapa cepat tua. aku rasa, patutnya jangan letak nanti cepat tua, cuba tukar; "janganla marah, nanti cepat mati"

ops. lagi sensitif. haha. kenapa? baiklah kelas. mari kita mulakan sesi perbincangan pada hari ini.
sakit jantung adalah satu penyakit yang tiada tanda-tanda awal. ia boleh menyerang pada bila-bila masa sahaja. sedikit maklumat tentang jantung:
1) mengepam darah sehingga mencecah rangkaian sejauh 60 kilo batu jaraknya.
2) 93600 degupan sehari (65 degup seminit x 60 min x 24 jam)
3) mempunyai jumlah degupan yang sama untuk semua orang iaitu lebih kurang 2.5 bilion-3 bilion kali. lebih daripada tu, orang tu akan terus padam. jantung tak boleh berfungsi lagi. pakai Artificial Heart pun takkan mampu lawan kuasa Allah.

cuba kira, sehari 93600. berapa lama boleh tahan? 3.42x10^7 setahun. bolehlah cecah umur 70-90 tahun. itupun kalau jantung kita konsisten berdegup 65 kali seminit. jadi, jagalah kesihatan jantung anda. elakkan makanan yang berkolesterol tinggi. kalau malas bersukan, rajin2kan berjalan. kepada atlet sekalian, bila bersukan pastikan heart rate anda tidak melebihi target heart rate.

target heart rate = 220 - age. aku, 220-23=197. daaa~
myself

11 comments:

Ena BeaRy said...

ooooo.....
hud..even ko citer byk n kuar kan sikit fakta..tp atleast isi gak minda aku..aku xtau pun fakta yang jumlah jantung berdegup setiap manusia tu same....skg br aku tau...thanx tau....ko mmg cikgu huda yang ku cari2 selama ini...hahaha

Ini ialah Alia Fazlin. said...

pergh gile ah.
kalo camtu, leh andai kan pade umur brape aku mati.
dokter huda. sila la post berkaitan kesihatan2 ye.
teringin gak nak belajar.
wi wu wi wu.

Andy said...

bagus juga benda kamu pos itu

mardotti zaaba said...

makaih. extensive punya ceramah kesihatan

Huda said...

ena :01 hehe, bagus2. walaupon sikit, ia tetap ilmu. huhu

yot :12 banyak la. maknenye sepanjang masa ko kene check heart beat ko. huhu

Andy :01 tengz

mardotti :22 haha, at leas tak expensive

Andy said...

dan say ad anampak kamu di ruumz dan twitter, thanx juga ya :')

Huda said...

Andy, no biggie~ :19

Andy said...

hoho. sama memberi dan merasa.....erk?! hehehe

Huda said...

sama2 terasa..erk?:14 hehehe

Andy said...

hahahahahahaahaha...mana ada terasa leh.... :p

Huda said...

nothing other than jz kiddin lor~ :22
- :24 celcom broadband macam celcom narrowband :16-

Resepi Choc Chip Cookies

Bahan A 250gm butter atau marjerin (buttercup tu contoh marjerin. kalau pakai pure butter, bau dan rasa lebih sedap berbanding marjerin) ...