6/12/2018

Makbul Doa


Bulan puasa tahun ni, aku banyak luangkan masa dengan kerja. Kerja bergaji & meniaga. Setiap malam aku akan siapkan tempahan choc chip cookies sebab sebelah siang aku kerja pejabat.

Habis kerja tadi, aku terus pergi ke arah Bangsar South. Nak COD cookies dekat sorang customer ni. Jalan memang jem ya amattt. Nak-nak pulak waktu maghrib dah dekat. Orang berpusu-pusu balik kerja lah, nak pergi kedai makan lah. So aku stuck lama gila dalam traffic.

Radio mendengarkan satu ceramah. Kisah seorang lelaki, tiba-tiba hati dia terdetik nak bermusafir. Tak ada apa-apa sebab pun kenapa tapi hati dia meronta-ronta nak bermusafir. So dia pun keluar lah seorang diri sejak awal pagi selepas solat Subuh. Bila menjelang malam, dia berhenti kat satu masjid. Niatnya untuk iktikaf dalam masjd je la. lagipun dia bermusafir dan masa zaman tu tak ada rumah tumpangan ke hotel ke ape lagi. tapi datang sorang laki. kalo ikut zaman kita ni, kira AJK masjid la. halau dia keluar. dia cakap ni masjid. tak boleh tido dalam masjid. So lelaki ni pun keluarlah. dia duduk dekat beranda masjid. pun kena halau jugak. kat beranda tak boleh duduk.

kebetulan, ada sorang lelaki orang kampung tu jugak nampak lelaki ni kena halau. lelaki ni datang la dekat si musafir ni, "jom g rumah aku. aku akan hidangkan ko roti dan air. tido la satu malam kat rumah aku. esok pagi ko nak keluar jalan balik, pergi lah memana ko suka" so lelaki musafir ni pun ikut la laki tu balik. masa ada kat rumah lelaki tu, yang musafir ni perhatikan je tuan rumah. sepanjang hari mulut dia tak berhenti-henti beristighfar. dia rasa pelik terus tanya " maafkan saya encik. kalau encik tak keberatan, cerita la kat saya kenapa sepanjang hari encik sentiasa beristighfar. encik ada problem ke? cer share ngan saya sikit" lelaki tuan rumah tu pun jawab "sebenarnya aku ni ada satu hajat. sampai sekarang aku tak dapat2 lagi hajat aku ni. aku teringin sangat jumpa dengan seorang lelaki. seorang imam. nama lelaki itu Ahmad bin Hanbal. seorang imam yang sangat dekat dengan Allah. setiap hari aku beristighfar supaya Allah temukan aku dengannya" dengar je cerita lelaki tu, si musafir ni terus menangis. "sebab istighfar kau la aku bermusafir. sebab istighfar kau lah aku kena halau dari beriktikaf di masjid. sebab istighfar kau lah aku kini berada di hadapan kau. akulah Ahmad bin Hanbal, orang yang kau ingin sangat berjumpa"

maka keduanya pun menangis. so taulah lelaki tadi yang doanya telah dimakbulkan Allah, didatangkan sendiri perkara yang diinginkan kepadanya. berbalik pada pengajaran cerita tu, dengan beristighfar sepenuh hati kepada Allah, nescaya doa kita dimakbulkan Allah. bukan setakat makbul, Allah bagi lagi dengan mudah. Maha besar kuasa Allah. semoga kita semua mendapat manfaat dari cerita ni.

jom istighfar. Astaghfirullahalazim.

sekian assalamualaikum.

0 COMMENT on "Makbul Doa"

 

[expect] the un[expect]ed Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez