9/14/2016

Train To Busan - Cerita dan Pengajaran


Kat sini aku tak nak tulis pun sinopsis wayang Train To Busan yang tengah hangat kat pawagam, tapi aku suka jalan ceritanya, kisah dan teladan di sebalik cerita yang ditayangkan. Kalau komen tentang cerita tersebut, aku boleh kata banyak perkara yang tak logik, tapi lantak lah. Nama pun wayang kan..

Aku terasa nak tulis sebab terasa macam perkara macam ni selalu terjadi dekat sekeliling kita. Simboliknya,  scene dalam cerita ni banyak berkisar tentang orang yang mementingkan diri sendiri.

Contohnya watak bapak kepada Soo An,  hanya pentingkan dirinya dan anaknya untuk selamat daripada ditembak askar yang berjaga di sebuah stesen yang mereka berhenti.

Paling teruk,  watak lelaki yang hanya mahu dirinya saja selamat.  Yang hanya menggunakan orang lain untuk kepentingan sendiri.  Yang sanggup membunuh/menindas/mengkhianati orang sekelilingnya asalkan dia berjaya mendapatkan apa yang dia mahu walaupun merekalah orang yang banyak membantunya sebelum tu.

Dan aku rasa dalam dunia nyata,  tak mustahil orang macam ni wujud.  Berdoalah semoga kita terhindar dari orang-orang yang zalim. In shaa Allah.

0 COMMENT on "Train To Busan - Cerita dan Pengajaran"

 

[expect] the un[expect]ed Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez