1/14/2013

The power of choice - Doa Istikharah (terjemahan)

0 COMMENT
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

"Ya Allah, sesungguhnya aku minta petunjuk yang baik dari-Mu, aku minta kekuatan dari-Mu dengan kekuatan-Mu. Aku meminta dari-Mu dari kelebihan-Mu yang banyak, maka sesungguhnya Engkau berkuasa, aku tidak berkuasa, Engkau mengetahui dan Engkaulah yang paling mengetahui perkara-perkara ghaib. Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini baik untukku pada agamku, duniaku, dan kesudahan urusanku buat masa kini dan masa akan datang maka tentukannya untukku dan permudahkannya kepadaku, jika kamu mengetahui bahawa perkara ini tidak baik untukku pada agamaku dan duniaku dan kesudahan urusanku buat masa kini dan masa akan datang maka elakkannya dariku dan elakkan dariku daripadanya, tentukanlah kebaikan untukku di mana sahaja aku berada sesungguhnya Engkau berkuasa atas segala sesuatu."

Amiin ya Rabbal 'Aalamiin.

Aku pernah dinasihatkan seseorang yang aku sangat-sangat adore, yang kini kaya, berjaya dan bahagia hidupnya; Subhanallah, supaya sentiasa mengingati Allah. katanya; hidup ini penuh dengan pilihan. bukan sahaja untuk mencari pasangan, pemimpin, pekerjaan atau perniagaan yang baik malahan setiap pergerakan kita adalah satu pilihan. pilihan kita sendiri. anda memilih untuk meneruskan pembacaan entry ini atau memangkahnya. ia satu pilihan. bangun pagi2 dan pergi mengejar mimpi atau sambung tidur dan terus bermimpi? makan breakfast nasi lemak atau roti canai? baju apa yang hendak dipakai? jalan mana yang hendak dilalui? secara kita sedar atau tak sedar semuanya adalah berbentuk pilihan. seringkali kita berkata-kata "kalaulah aku tahu....".

jadi Istikharah adalah amalan yang harus diamalkan bukan sewaktu kita merasa terlalu buntu terhadap sesuatu perkara, tetapi untuk setiap masa. 

kalau susah untuk melakukan sunat 2 rakaat, mungkin dengan hanya amalan membaca doa ini selepas solat fardhu dapat membantu? 

kalau orang yang sudah kaya, berjaya dan bahagia pun buat istikharah selalu, humble kepada kekuasaan Allah SWT, takkan aku yang miskin ni pun nak ego? pilihan di tangan kita. wallahualam bissawab.
signature2
-don't seek advice about life from someone who are not enjoying life-

1/11/2013

Tak boleh undo?

0 COMMENT
Ni memang rutin. Setiap Kali waktu solat agak2 nak habis aku akan lari2 anak x berapa nak comel ke surau. Lagu aye Chico berbunyi. Aish. Sape lak yang call time2 genting ni.

Weh. Nak minta tolong ko ni. Blah blah blah blah

"Aku Kat surau. Habis solat aku call ko balik. X Asar lagi ni" lewat. Sambil bercakap tanggalkan jam.

Biasanya kalau berwudhuk, aku x tanggalkan semua pin tudung. Mana yang perlu je.

Ntah macam mana, terbuka semua pin. Gara2 x focus dok cakap dengan phone. Dan2 tu otak & tangan aku serentak mencari button

"CTRL Z?"

Aku termangu sekejap.

Ade ke?

posted from Bloggeroid

 

[expect] the un[expect]ed Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez