6/22/2010

Cuti-cuti Malaysia Sarawak #4


Assalamualaikum dan selamat sejahtera. jom sambung perjalanan kita. hehe. kali ni kita ke rumah Orang Ulu atau "up-river dwellers". aku suka rumah ni sebab tiangnye cantik. hehe






corak lantai yang unik dan berlekuk2~


dalam video atas tu, kita sedang menghadap rumah tok penghulu. cara nak cam rumah tok penghulu ialah rumahnye bercorak. dan corak tu selalunya bermaksud. kebiasaannya rumah tok penghulu kat tengah2 la.



klik sekiranya anda suka membaca ^^




okay, jom kita pindah ke rumah orang Melanau pula. 

dari luar nampak macam 2 tingkat je kan. tapi kalau masuk dalam, sebenarnye 4 tingkat oh rumah neh. meh kite tengok dalam ek..



wah, mantop betul bilik tidurnye kan. yang sampan tu hiasan didinding jer.

cuba tengok tangganya. bayangkan kayu yang ditakik2. lepas tu tangga tu boleh muat seorang, maka ianya sehala. dah tu pulak curam. huhu. ade sket menyesal aku naik atas sebab dah tak boleh turun bila semua orang berduyun2 naik. terpaksa tunggu lama nak turun.


ha~ tinggi kan rumah orang Melanau neh. nampak tak tangga kat gambar kecik tu. biasanya rumah orang Melanau ni buat atas sungai, sebab tu rumahnya tinggi2. lepas sahaja pukul 6 petang, tangga tersebut akan ditarik ke atas atas sebab keselamatan. sesiapa yang pulang lewat, nasib dia la kene tidur bawah rumah. isk, menakutkan jer. huhu

jom tengok orang Melanau menari~




Penduduk Sarawak juga mempunyai masyarakat Melayu dan Cina. jadi rasenye semua orang dah biasa kan dengan kebudayaan masyarakat Melayu dan Cina? jadi sampai sini sajelah yer~ bubbye..

signature2

0 COMMENT on "Cuti-cuti Malaysia Sarawak #4"

 

[expect] the un[expect]ed Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez