5/21/2010

mari berteka teki


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan2. mari kita rehatkan minda dengan menjawab teka-teki daripada Imam Al-Ghazali~




Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya:
Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?



Murid 1 : " Orang tua "
Murid 2 : " Guru "
Murid 3 : " Teman "
Murid 4 : " Kaum kerabat " 







Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI . Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185). 








Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini?

Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "







Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimana pun kita, apa pun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama. 








Apa yang paling besar di dunia ini?

Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari "
Murid 3 = " Bumi "






Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.










Apa yang paling berat di dunia?

Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah "






Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.










Apa yang paling ringan di dunia ini?

Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun"






Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat










Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?

Murid- Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "






Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri

teringat kat satu nasyid yang kitorang nyanyi mase sekolah dulu. lebih kurang camnilah liriknya

mati itu terlalu sakit
di dalam kubur terlalu sempit
ular dan kala datang menggigit
papan dan bumi pula menghimpit

bila di kubur baru menyesal
teringat diri membuat dosa
teringat diri tiada beramal
tak mungkin lagi pulang ke dunia

mati itu terlalu lazat
bagi syuhada di medan jihad
olehlah itu wahai sahabat
iman di dada perlu ditingkat


ade tak sesiapa yang jawapannye betul? hihihi. aku sendiri pon tak terfikir jawapan yang Imam Al-Ghazali bagi tu. asek dok pikir sains, fizik, math jer kan. ape pun, kita ni memang sentiasa perlu di ingatkan. biasalah, memori yang Allah bagi kat kita neh jenis volatile. takde pendrive mahupon external hard disk yang kite boleh cucuk2 (lepas neh kalo ade engineer reka, nak try tak? hehehe). atau pon mahu cuba safely remove (ade bran? hahaha). jadi boleh transfer dengan cara manual je la.

dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang. renung2kan dan selamat beribadah :)

myself

3 COMMENT on "mari berteka teki"

UglyPooh on May 22, 2010 at 10:30 AM said...

teka teki yg bguss..syabasssss!!!
hehe..dpt pengajaran skali

HaiRoZa ErNy on May 24, 2010 at 9:58 AM said...

jawapan saye sume salah...T_T..kene belajar lagi nampaknye..huwaaaaa~

Huda on May 24, 2010 at 1:57 PM said...

ugly pooh, lepas neh boleh la tukar teka teki lapok ular ape isap rokok tuh.. hehe

takpe eny, pengalaman mengatasi segalanya :)

 

[expect] the un[expect]ed Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez