11/19/2009

wahai pembaca


bila aku sudah dewasa
aku akan membalas jasa
ibu ayah tercinta
jasamu tak ku lupa
mendidik ku hingga sempurna
zaman sekolah rendah dulu, aku selalu dendangkan lagu ni.


abang: dewasa tu bila?
bila dah besar lah.
abang: besar macam mana?
tunggu besar lah! eee






ada sesuatu yang tersirat di sebalik soalan abang aku tu. bila aku meningkat ke alam remaja, baru aku sedar akan "kesilapan" aku atau apa yang abang aku cuba sampaikan kat aku.

"bila aku sudah dewasa aku akan membalas jasa"

kenapa perlu tunggu dewasa? bukan ke hari2 kita boleh membalas jasa?

contoh:
"ibu, TERIMA KASIH kerana masak makanan yang sedap2 setiap hari. sekarang ibu rehat, biar saya basuh semua pinggan mangkuk"

lihatlah, ucapan TERIMA KASIH itu adalah sesuatu yang amat berharga. ia mampu membuatkan si ibu tersenyum bangga akan anak yang di lahirkan. langsung hilang segala penat lelahnya.

TERIMA KASIH, tak semestinya dengan perkatan. di jalan raya contohnya, angkat lah tangan sekiranya kenderaan lain memberi laluan kepada kita sebagai tanda kita sedang berTERIMA KASIH. ia akan menjalinkan satu ukhuwah sesama manusia.

bukankah ia satu tindakan yang manis~ mulai sekarang, amalkanlah untuk mengucapkan TERIMA KASIH!

untuk pengetahuan anda, anda telah diTAG untuk menyertai Kempen 1 Bulan 1 Adab yang dikendalikan oleh Grup Penjejak Tamadun Dunia (GPTD). hehehe.. apa lagi? sertailah ia sekarang~ mudah saja, buat entry, letak banner, siap.

terima kasih~
myself

9 COMMENT on "wahai pembaca"

Sekeping Hati on November 20, 2009 at 12:00 AM said...

ala...... tak best ar tag ko ni :-(

Huda on November 20, 2009 at 6:55 AM said...

best xbest

hahahahhaa~

ekopelancongan on November 20, 2009 at 3:07 PM said...

salam kembara huda..

kalo ucapkan terima la kasih bole x?

ngee..

Huda on November 20, 2009 at 7:13 PM said...

boleh jer~ hahahaha
ngex~

Blogger on November 21, 2009 at 4:56 PM said...

xmo ambik la tag ni.. kan xpasal² sambil taip entri sambil nangis.. ekeke

Huda on November 21, 2009 at 6:57 PM said...

isk, siapakah blogger misteri di atas?

hurm.. ape salahnya nangis tu kan tanda insaf~

hehe

Blogger on November 22, 2009 at 12:30 AM said...

ahaha.. dah lame insap sbena nih.. dulu2 agak kurang ajr skit ngan mak.. maklum la, budak2.. =)

Huda on November 22, 2009 at 6:51 AM said...

same jer~
hehehe
ni pun bukan nye sopan sangat
sekarang dah sopan kut
hehehe

Ena BeaRy on November 25, 2009 at 10:51 AM said...

tq huda

 

[expect] the un[expect]ed Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez